poniedziałek, 19 lipca 2010

Ziele rdestu ptasiego(świńska trawa)


opis i zbiór

Roślina jedno i dwuletnia, o łodydze rozesłanej lub wznoszącej .Listki są drobne o różnej wielkości.Kwiaty drobne czerwono-zielonkawe lub białe ,zebrane są po kilka w pachwinach liści."Świńska trawa" występuje praktycznie wszędzie,a już na pewno tam gdzie nic nie ma prawa wyrosnąć.Można ją znaleźć na drogach wydeptanych na piaskach i przydrożach.

Kwitnie od czerwca do października.

zastosowanie lecznicze

Surowcem zielarskim jest ziele zawierające:krzemionkę,związki flawonowe,sole mineralne,garbniki,substancje śluzowe,kwasy polifenol owe.W Wikipedii przeczytałam,że zbierać zioło i suszyć powinno się w czerwcu na początku kwitnienia.

Ja byłam zmuszona zbierać ziele "świńskiej trawy" na początku jesieni kiedy już przekwitała.U mojego męża po problemach urologicznych wykryto w nerkach kamienie wielkości 1 cm.(po jednym w każdej nerce).O wartościach leczniczych tej roślinki dowiedziałam się przypadkowo(20 lat temu) od Pani(99-letniej),która medycynę studiowała w Rosji przed I Wojną Światową.

Po miesięcznej kuracji u mojego męża USG nerek wykazało tylko śladowe ilości piasku.Ja po prostu roślinę myłam wrzucałam do garnka z zimną wodą i gotowałam kompot,przecedzałam i już.Mąż pił cały miesiąc tak jak pije się herbatę. Od tego czasu w moim ogródku "świńska trawa" rośnie gdzie chce,a ja już mam zapas suszonej na zimę.Oczywiście kompocik pijemy wszyscy profilaktycznie.To tak jakbyś od czasu do czasu wyprał sobie cały przewód pokarmowy.

Ujmując to książkowo:ta wspaniała roślinka(śliczna jak na mojej fotce w moim ogródku)ma zastosowanie przy chorobach nerek,kamicy nerkowej,zapaleniu pęcherza moczowego,jak również przy trudno gojących się ranach(zewnętrznie).Napar z ziela pijemy 3-5 razy dziennie po 1/2 szklanki.Pychota.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz